До річниці початку повномасштабного вторгнення кожен дістає занімілі спогади, котрі всіма силами мозок намагається забути. Документальні фільми, зокрема кореспондентські, слугують не тільки нагадуванням, а насамперед фіксацією тих злочинів проти людства, що вчиняє країна-агресорка.
Документальна кінострічка «20 днів у Маріуполі» режисера, військового кореспондента Мстислава Чернова, фотографа Євгена Малолєтки та продюсерки й журналістки Василиси Степаненко, які опинилися у березні 2022 року у Маріуполі, демонструє початок російського наступу та знищення міста. Фільм, створений у співпраці з Associated Press та американськими документалістами з Frontline, зображує хроніку подій, реакцію населення та особисті пережиті досвіди воєнних репортерів.
«This is painful to watch but it must be painful to watch», – говорить закадровий голос, що змушує тіло вкриватися дрижаками. У півторигодинній стрічці задокументовані небаченої жорстокості злочини: від обстрілу пологового будинку до фізичного винищення російською армією.
Учора фільм здобув нагороду BAFTA, Британської академії кіно та телевізійних мистецтв, в категорії «Найкращий документальний фільм». До цього на світовій прем’єрі стрічка отримала Приз глядацьких симпатій на кінофестивалі «Санденс» 2023. За «20 днів у Маріуполі» режисер Мстислав Чернов здобув премію Гільдії режисерів США. Фільм номіновано на премію «Оскар» у категорії «Найкращий повнометражний документальний фільм».